طراحی لوگو

طراحی لوگو به سبک کِی نگار


 

قـدمـت لوگو به قدر عــمـر بشــریت است و از این رو همـیشـه امـری مهم بـوده و هـست. امــروزه در عصـر تکنـولـوژی لوگو کاربـرد به مـراتـب بیشتــری نسـبت به گـذشـتـۀ خــود دارد. طراحی لوگو در کِی نگار بـا تــرکیـب سبــک کلاسیک و مدرن و همچــنیـن بـا رعـایـت اسـتـانــداردهــای بیــن الـمـللی صــورت میگیرد.

 

نمونه کارهای طراحی لوگو:


LOGO DESIGN


 

اصطلاح لوگو یا آرم اغلب به صورت متفاوتی تعریف می شود و برای توصیف کشورها، سازمان ها، انجمن ها، شرکت ها، برندها، اشخاص و .. مورد استفاده قرار می گیرد. به بیانی ساده تر میتوان گفت لوگو یک ترکیب تصویر، متن و امضا است که یک سازمان، کمپین یا پروژه را میتوان با آن شناسایی کرد.

 
 


آرم ها معمولا ترکیبی از سه عنصر هستند:
نماد، تایپوگرافی، شعار و... میتوانند در اشکال مختلف ظاهر شوند در بعضی از مواقع نیاز است که فقط از نماد استفاده شود.

 


گاهی اوقات نیاز است که از تایپوگرافی به صورت تنها در طراحی لوگو استفاده شود و یا از ترکیب دو نوع با هم و همچنین میتوان هر سه را با هم نیز استفاده کرد.


بعضی از لوگوها ممکن است فقط با تایپوگرافی ساخته شوند


بعضی لوگوهای دیگر نیز ممکن است از نماد و تایپوگرافی ساخته شوند


و در برخی لوگو های دیگر ممکن است نماد را با تایپوگرافی ترکیب کنند


آنسوی طراحی لوگو

 

طراحی لوگو اگر اصولی انجام نشود و توسط افراد غیر حرفه ای صورت گیرد و از المان های اضافی در آن به کار رود یا اینکه ناخوانا باشد و ... میتواند در آینده خسارات بزرگی برای یک مجموعه ایجاد کند. شواهد تاریخی نشان داده اند که تغییر لوگوی یک برند چقدر هزینه بردار است و علاوه بر هزینه مالی به زمان زیادی هم نیاز است تا لوگوی جدید در ذهن مخاطبین ماندگار شود.

 
 


چرا یک سازمان یا شرکت و ... طرح لوگو خود را تغییر میدهد؟


وقتی مجموعه ای رشد میکند و کارشناسان خبره ای وارد به کار میشوند، آنها با اولین بررسی به این نتیجه میرسند که طراحی لوگو ، نماد و یا تایپوگرافی این مجموعه غیر اصولی و ضعیف است و به همین دلیل مجبورند که آن را تغییر دهند و علی رقم تمام هزینه هایی که دارد معمولاً ین کار انجام میشود.

 

چگونه یک لوگوی خوب داشته باشیم


 

لوگوی شما یک نسخه حیرت انگیز از ماموریت شما نیست.

 
 

قوانین طراحی لوگو همیشه یکسان است اما با گذشت زمان سبک های مختلف محبوب میشوند و دوباره جای خود را به دیگری میدهند. بعضی از افراد تصور میکنند که یک لوگو باید همه چیز را به تنهایی نشان دهد به طور مثال یک شرکت تولیید کننده صنعتی میخواهد که لوگوی شرکت حتما نمادی از صنعت را دارا باشد ( استفاده از عکس چرخ دنده و ...) اما در واقعیت اینگونه نیست. لوگو نمادی است برای معرفی شما نه بروشور و ... لوگو را میتوان به اسم تصویری تشبیه کرد و قرار نیست در اسم شما تاریخچه زندگی شما نیز درج شده باشد. هرچه کوتاه تر، زیباتر

 
 

1- برای داشتن لوگوی خوب باید و باید از قوانین اصلی در طراحی لوگو استفاده شود. به طور کلی نوشتار و نماد خوانا باشد و با زوایایی استاندارد و هماهنگ باهم ساخته شود.

 
 

2-برای طراحی لوگو مخاطب خود را شناسایی کنید . لوگو شما قرار نیست مورد پسند همکاران و دوستانتان باشد.
3-. تصمیم گیری گروه خود را مشخص کنید. مطمئن شوید که همه
"ذینفعان" از ابتدا درجریان هستند. چیزی که شما میخواهید این نیست که از طریق یک روند طراحی آرم یک ماهه که همه با آن موافق هستند بروید و سپس آن را هیئت مدیره خود بدهید، که می تواند دلایلی برای نفرت از آن را به وجود آرود. پس بهتر است طراحی لوگو و انتخاب اتودها با همکاران و هیئت مدیره، گام به گام جلو رود.
4- ازلوگوهای شلوغ بپرهیزید!

 

 

فلسفه طراحی لوگو و نشانه

لوگو و نشانه در رویکرد نشانه شناسی در پژوهش های فلسفی


تا کنون دو رویکرد عمومی درباره نمادها وجود داشته است؛
رویکرد اول، رویکرد فرهنگی - شناختی است که با تأکید بر خاستگاهها و منشا صورتهای نمادین شناخت و دانش آدمی همچون هنر، علم، زبان، اسطوره و دین و با توجه به دستاوردهای فرهنگی و تاریخی بشر به مطالعه نمادها می پردازد. نمونه برجسته و شناخته شده این رویکرد مطالعات «ارنست كاسيرر» در اثر تاثیر گذار و به یادماندنی اش، «فلسفه صورت های نمادین» است که در آن با تلفيق «مردم شناسی فرهنگی» و «شناخت شناسی» کانت و با پژوهش درباره روابط تکوینی زبان، اسطوره، جادو و دین، هنر، علم و سایر «صورت های نمادین» تجربه آدمی، به نوعی مردم شناسی فلسفی» درباره طراحی لوگو ها و نمادها پرداخته است.

رویکرد دوم، رویکرد «نشانه شناختی» است که ریشه در زبان شناسی دارد. اگر چه در آغاز شکل گیری این رویکرد، نگاه تاریخی به نمادها چندان مورد توجه قرار نمی گرفت و بیشتر بر تفاوت ها و شباهت های انواع مختلف نظام های نمادی منطقی- ریاضی، تصویری، نموداری، ایمایی، موسیقایی و نظایر آن تأکید می شد اما در سالهای اخیر و به تدریج، به عامل زمان و ملاحظات تاریخی نیز مورد توجه این رویکرد قرار گرفته است.

در این رویکرد شیوه های گوناگون استفاده از یک چیز برای دلالت بر چیز دیگر، موضوع اصلی مطالعه در نظام های نمادین - نظام های نمادی منطقی- ریاضی، تصویری، نموداری، ایمایی، موسیقایی و نظایر آن - تلقی می شود.

دو رویکرد «فرهنگی- شناختی» و « لوگو شناختی» اگر چه مکمل یکدیگرند، اما از برخی جهات اصولی، در روش و نوع تأكید با یکدیگر متفاوت اند.


لوگو شناسی

لوگو شناسی، به عنوان یکی از روش های تحلیل متن، علمی است که در آن به تفصيل از لوگو و انواع نشانه سخن گفته میشود و به عنوان علم نشانه ها، دو اصطلاح Semiology و Semiotics برای آن به کار می رود. استفاده از این دو اصطلاح برای یک علم واحد، حاصل سیر تاریخی این علم در دو حوزه جغرافیایی متفاوت بوده است؛ در واقع، پیشگامان برجسته این علم فردینداند دو سوسور»(۱۹۱۳-۱۸۵۷م)، نشانه شناسی سوئیسی، برای این علم از اصطلاح Semiology و چارلز سندرس پیرس (۱۹۱۴-۱۸۳۹)، فیلسوف آمریکایی، از اصطلاح Semiotics برای اشاره به طراحی لوگو استفاده کردند. یکی از تفاوت های بین Semiology یا علم نشانه ها و Semiotics یا لوگو شناسی، تقسیم بندی نشانه ها است؛ بدین معنا که هر کدام از رویکردهای سوسوری و پیرسی، تقسیم بندی و سنخ شناسی متفاوتی از انواع لوگو ها ارائه کرده است؛

از دیدگاه دوسوسور، هر نشانه شامل دو بخش است: الف) دال (Signifier) ؛ مثل آوای شیء تصویر و مانند آنها ب) مدلول (Signified) یا مفهوم. رابطه بین دال و مدلول یک رابطه اختیاری» یا «قراردادی» است. در واقع ما به صورت قراردادی، می آموزیم که چیزی را نشانه چیز دیگری بدانیم.




اما پیرس در «Semiotics» یک تقسیم بندی سه وجهی از طراحی لوگو ارایه می کند:

١- نماد Symbol در نماد، رابطه دال و مدلول اعتباری است؛ در واقع ما معنای هر مدلول را از طریق آموزش، یاد می گیریم. برای مثال می آموزیم که تصویر قلب (دال)، نماد عشق ،مدلول است
۲- شمایل، نگاره، لوگو Icon بر اساس شباهت معنا پیدا می کند؛ مانند علائم راهنمایی و رانندگی یا نگاره ها Icon در روی صفحه مونیتور رایانه. علامت یا نگاره به چیزی جز آنچه نشان می دهد اشاره نمی کند و همیشه دیده میشود. |
٣- نمایه Index در نمایه، معنا با ربط منطقی دال و مدلول منتقل می شود؛ مثل دود که دالی منطقی برای آتش است. نمایه ها را می توان درک کرد؛ ما اگر چه آتش را نمی بینیم؛ اما از دود، به وجود یا اشاره به آتش پی می بریم. به عبارت دیگر، پیرس لوگو ها را بر اساس سه ملاک شباهت مثل عکس و تندیس)، رابطه على (علائم بیماری، دود و آتش)، یا قرار داد (کلمات ، اعداد و .)، به سه وجه شمایل ها، نمایه ها و نمادها تقسیم می کند.

در این دیدگاه، نگاره ها یا شمایل ها Icon و نمایه ها رابطه ای طبیعی با آن چه نشان می دهند، دارند؛ به عنوان مثال هر نقاشی پرتره از شی، یک نگاره به شمار می رود و دود نیز نشانه آتش یک رابطه طبیعی است. از نظر قراردادی بودن، این سه وجه از نشانه، ترتیبی کاهشی دارند. در واقع هر چه از لوگو به سمت شمایل و سپس به سمت نمایه حرکت می کنیم، از میزان قراردادی بودن رابطه بین دال و مدلول کاسته می شود؛ برای مثال، زبان یک وجه نمادین به شدت قراردادی است؛ وجه شمایلی Iconic نیز گاه و تا اندازه ای، قراردادی است، اما در وجه نمایه ای، دال اختیاری یا قراردادی نیست و به طور مستقیم (فیزیکی یا علی) به مدلول ارتباط پیدا می کند. برای مثال ساعت نشان دهنده زمان است، درد نشانه یک بیماری است، تابلوهای راهنمایی، در زدن، زنگ تلفن و ......

بیشتر نشانه شناسان معتقدند «نشانه شمایلی» ناب وجود ندارد و همیشه ملاک «قرارداد اجتماعی»، تا حدودی در شکل دهی به یک نشانه تاثیر گذار است - یا می تواند تاثیر گذار باشد. در تأیید این ادعا می توان به نظر پیرس درباره عکس و نقاشی اشاره کرد زمانی که می گوید: اگر چه هر تصویر مادی (مانند نقاشی) ممکن است مانند آن چه می نماید باشد، اما به لحاظمنش باز نمود، بسیار قراردادی است ... تصور کنید پرتره کسی به ما نشان داده و را ندیده ایم! از آنجا که فقط بر مبنای آن چه دیده میشود ایده ای از آن شخص در ذهن می گیرد، این تصویر یک نشانه شمایلی است. اما در واقع، این تصویر یک نشانه ناب نیست، زیرا من به عنوان بیننده می دانم که این پرتره، اثری است که توسط یک هنرمند بدید است» (سجودی، ۱۳۸۷: ۳۵) آنچه در واقعیت وجود دارد متفاوت، و شباهت آن نیز، نسبی است.


تمایز طراحی لوگو و طراحی نماد

برخی از صاحب نظران نیز، بین «لوگو» و «نماد» تمایز قائل شده اند؛ از دیدگاه این گیر نشانه sign از معنای درونی شیء حکایت می کند و بدون آنکه به شکلی قراردادی و توافقی میان انسانها تعریف شده باشد، برای عموم افراد دارای معنای مشابهی است؛ مثل رابطه دود و آتش یا رابطه سرخی صورت فرد با اضطراب یا عصبانیت. نشانه ها بر اساس حالت های طبیعی پدید می آیند که تجربه آن برای افراد مختلف رخ داده باشد.


طراحی لوگو سه وجهی

اما لوگو همان چیزی است که در تقسیم بندی سه وجهی پیرس گفته شد، د واقع، دال (نماد) بر دایره وسیع معنایی (مدلول) دلالت می کند؛ این وجدان عمومی جوامع و تاریخ است که لوگو ها را می آفریند. گاه، به یک نماد، معانی گوناگونی اضافه می شود؛ بدین ترتیب واژه واحد - که در مقام نماد قرار گرفته است . پس از گذر زمان، ممکن است همزمان بر معانی گوناگون یا حتی کم و بیش متفاوتی دلالت کند اما انتخاب معنای مورد نظر و در کو بر عهده مخاطب است؛ برای مثال، درخت سرو با مفاهیمی چون عشق، ایثار، جاودانگی، مهر و امثال آن نسبت داده می شود اما این مخاطب است که بر اساس نیاز و کار کرد، در یک زمان، به یکی از این معانی اولویت بیشتری می دهد، برقرار از این گروه است.


طراحی لوگو از نظر پیرس

پیرس تعامل بین نمود، ابژه و تفسیر را «نشانگی» می نامد - که می توان آن را کلیت فرایند معنی سازی دانست. از نظر پیرس، «لوگو»، چیزی است که از جهتی یا بر حسب ظرفیت خود به جای چیز دیگری می نشیند و کسی را مخاطب قرار می دهد؛ یعنی، در ذهن آن شخص نشانه ای برابر یا شاید نشانه ای بسط یافته تر به وجود می آورد. او، چنین نشانه ای را که نمود در ذهن مخاطب می آفریند، «تفسیر نخست» می نامد. از دیدگاه او، نشانه به جای چیزی قرار می گیرد که همان موضوع یا ابژه نشانه است. نشانه از همه جهات به جای موضوع یا ابژه نمی نشیند، بلکه در ارجاع به نوعی اندیشه با ایده که پیرس در جاهایی آن را «زمینه نمود» نامیده است، جانشین ابژه میشود(پیرس، ۱۳۸۰: ۵۷).



الگوی پیرسی در طراحی لوگو

الگوی پیر سی در لوگو، از سه بخش تشکیل شده است: «نمود»، «ابژه» و «تفسیر»؛ برای مثال؛ یک چراغ راهنمایی و رانندگی طبق الگوی پیر سی اینگونه خواهد بود:
- چراغ قرمز راهنمایی و رانندگی، یک «نموده است، و - توقف خودروها «ابژه» (موضوع) آن و - «تفسیر» آن اینکه: «چراغ قرمز بر سر چهار راه بدین معنا است که خودروها باید متوقف شوند».

در یک نگاه، نشانه ها - و از جمله نمادها به عنوان وجهی از نشانه - می توانند، به یکی از سه شکل زیر باشند
ا- تصویری؛ یعنی نشانه هایی که دیده می شوند؛ مثل آثار حجمی، آثار تجسمی (نقاشی، گرافیک، عکس و ... )؛ صحنه های یک فیلم و ...
۲- صوتی؛ صداهای مختلف می توانند نشانه یا نماد أبژه یا أبژه های گوناگون باشند؛ و
۳- صوتی - تصویری؛ بک ابژه نمادین، ممكن است ترکیبی از صوت و تصویر باشد.

تالیف: افشین داورپناه
 

knegar contact icon mobile icon png 65545589 (021)